“Jestli se vám nelíbí zákaz spalovacích motorů, musíte to dát vědět politikům a podepisovat petice. Dá se to změnit,” říká emeritní europoslanec Hynek Fajmon
NYMBURK / EU – V nepravidelném pořadu Patrit o Evropě jsme se s emeritním poslancem Evropského parlametu Hynkem Fajmonem bavili o předsednictví České republiky Radě evropského parlamentu, o Green Dealu a o nedostaku energií v Evropě. Nabízíme přepis části rozhovoru.
V roce 2009 jste jako europoslanec zažil sesazení české vlády uprostřed předsednictví EU. Jak se na nás ostatní národové dívali?
Stalo se to i řadě jiných států, není to až takový problém, jak se to u nás prezentovalo. V Evropě v tom nejsme výjimka. Mnoho dalších států má nestabilní vládnoucí koalice a takové věci se prostě dějí.
Co tedy můžeme změnit, když předsedáme Radě EU?
Jsme jedni ze sedmadvaceti. Máme nacházet kompromis v tom, aby se státy dohodly na těch zákonech, které se právě projednávají. Z toho předsednictví vůbec nevyplývá žádná zvýšená pravomoc. My jsme teď na půlroku moderátory té diskuze. Náš zástupce, třeba ministr životního prostředí, nebo ministr zahraničních věcí v dané problematice jen předsedá tomu plénu, ale nemá ani o milimetr větší pravomoce.
Co je tedy v naších možnostech? Neříkejte mi, že předsednictví EU je jen formalita….
Do určité míry může předsedající stanovovat agendu zasedání a stanovuje prioritu témat, o kterých chce mluvit a hlasovat. Ale většina té agendy běží kontinuálně a ti předsedající se snaží to jen vlastně dotáhnout do konce. Ale třeba poválečná obnova Ukrajiny je nové téma, které není v EU nijak pokryté a to může být téma právě pro nás, tam ten prostor je. Bude to o tom, že Evropa bude vydávat prostředky na pomoc a obnovu, ale opačně to otevře cestu třeba i pro české firmy, které se na tom budou podílet.
A co je tím hlavním tématem, který, jak říkáte, musíme dotáhnout?
V současné době probíhá Fit for 55, což je balíček, který má zajistit realizaci Green Dealu. Něco se možná podaří uzavřít za našeho předsednicví, něco přejde na následující Švédsko. Je to velké téma. Naše vláda je v pozici, kdy má hledat kompromis a na druhou stranu není v našem zájmu, aby k tomu rychle došlo.
Je ale ideologie Green Deal dosažitelná bez toho, aby Evropa sama sebe ekonomicky zlikvidovala?
Je důležité si uvědomit, že se nebavíme o ideologii, ale o přijatém zákonu, se kterým většina členů EU souhlasila. Takže už je to vymahatelný závazek a zároveň žalovatelná povinnost. Podle tohoto zákona se má EU do roku 2050 dostat na nulové emise skleníkových plynů. Takže teď se jen projednávají jednotlivé kroky toho zákona. Mám k tomu velké výhrady. EU produkuje 8% emisí skelníkových plynů. Můžeme si klást otázku, jestli Indie, Čína, Rusko a částečně Amerika bude postupovat stejně. Pokud ne, tak naše snažení je v podstatě globálně zbytečné. Ale musíme si uvědomit, že Green Deal už není politika, nebo ideologie, ale zákon a jeho nedodržení je žalovatelné. Z toho vyplývají důsledky pro každou firmu, každou domácnost, pro každý stát, v podstatě pro každou radnici.
Když se podíváme konkrétně na automobilový průmysl. Některé asijské firmy ohlásily, že radši evropský trh opustí, než aby se výhradně snažily vyhovět jeho podmínkám…
Chápu, že pro globální hráče na automobilovém trhu je ekonomicky výhodnější opustit evropský trh, než se podřídit jeho pravidlům. Evropská unie chce zavést takzvané uhlíkové clo, takže výrobky, které nebudou schopné splňovat naše limity, se k nám nedostanou, nebo budou muset výrobci zaplatit sankci a to si mnoho z nich rozmyslí.
Takže svět pojede dál ve spalovacích motorech, bude je zdokonalovat, jen my v Evropě si je dobrovolně zakážeme?
Velké automobilky logicky hledí na celkový globální trh, pokud nebudou dodávat do Evropy, nahradí to trhem třeba v Africe, v Arábii… A toto bude pro nás velký problém. Celá ta technická inteligence, kterou jsme v Evropě 150 let budovali, zmizí. Celý ten obor, výrobní sektor včetně servisů a následných a propojených odvětví to ohrozí, možná zničí. Nebude u nás možné se tímto směrem vyvíjet, nebude to možné studovat, protože nebude uplatnění a v podstatě to bude zakázané. Já osobně jsem proti tomu a nikdy v životě bych pro to nehlasoval.
Pro elektrifikaci aut jsou nezbytné baterie. Jak je ale vyrobíme? My přece nemáme suroviny?
U nás v Evropě si nedovedu představit, že by se tyto suroviny mohly těžit, třeba lithium v Krušných horách. To prostě nepůjde. Narazí to na tolik ekologických pravidel a zákazů, že to nepůjde povolit. Takže budeme závislí na dětské práci někde v Kongu a nebo na Číně, která už je v tomto směru lídrem trhu.
A můžeme s tím něco dělat? Jako běžní občané?
Určitě. Evropská unie má termín 2026, kdy chce vyhodnotit veškeré snahy a kroky Green Dealu. Takže lidi musí hodně dávat najevo, že s tím nesouhlasí. Je potřeba to říkat. Kontaktujte politiky, podepisujte petice. Určitě se to ještě dá zastavit.
Celý rozhovor s Hynkem Fajmonem zde:
Josef Podolák
Poslední komentáře