Na přívozu v Osečku u Poděbrad už vozí lidi nový katamarán za milion korun. Obnoveno bude i občerstvení na břehu
OSEČEK u PODĚBRAD – Celkem patnáct převozníků už se vystřídalo za kormidlem převozní lodě přes Labe v Osečku. Historie přívozu se zde píše již od roku 1836 s nuceným přerušením mezi lety 1978 – 2006. Od soboty 27. dubna 2019 pluje mezi břehy úplně nová loď, respektive katamarán, uzpůsobený pro převoz bicyklů, kočárků, invalidních vozíků i menších vozidel – zahradní techniky. Dvoumotorový katamarán stál přes milion korun, polovinu kryla dotace, půlku dala obec z vlastních zdrojů.
Na informační tabuli u přívozu se můžeme o historii dozvědět: Od nepaměti v obci existoval přívoz, který spojoval oba břehy Labe a byl důležitým dopravním prostředkem mezi Osečkem a Velkým Osekem. Skoro v polovině mezi mosty v Poděbradech a v Kolíně umožňoval obyvatelstvu dostat se snáze za prací, zábavou i vzdálenou rodinou.
Dříve to bývala živnost samostatně provozovaná převozníkem, později se stal přívoz majetkem obce, která vybudovala zděný domek pro bydlení obecního zaměstnance – převozníka s rodinou. Díky tomu byl přívoz v provozu po celý rok. V zimě do velkých mrazů byla převozníkem udržována vodní cesta. Po úplném zamrznutí Labe převozník vytyčil bezpečnou cestu pro přechod obyvatelstva. Takto mohly děti školou povinné nepřetržitě navštěvovat školu i během silných mrazů.
Původní přívoz je doložen od roku 1836. Přepravoval osoby i vozidla, včetně traktorů a nákladních aut. Byl jištěn horním vodícím lanem na ocelových sloupech. Provoz byl zrušen roku 1978, před zahájením pravidelné lodní dopravy – přepravy uhlí do elektrárny Chvaletice.
Novodobou historii přívozu v Osečku začal psát první polistopadový převozník Tomáš Kalenda. Rodák z Kolína, světoběžník usazený v Poděbradech, poté co prodal kultovní poděbradský podnik Bar Pod zámkem a pověsil osvětovou kulturní činnost na hřebík, se vrhnul na obnovení zaniklé tradice přívozu v Osečku. Na protějším pravém břehu měl ostatně Tomáš Kalenda chatu se zahradou, takže myšlenka stát se převozníkem přišla tak nějak automaticky a spontánně. Kalenda i první převozní loď z velké části zaplatil z vlastní peněženky. Tomáš už je ale bohužel šest let sám na druhém břehu…
Současný provozovatel přívozu Bohuslav Jiřinec se chopil živnosti v roce 2014 a nyní dostal parádní dárek. “Katamarán v hodnotě přes milion korun z padesáti procent zafinancovalo Ministerstvo pro místní rozvoj, zbytek doplatila obec Oseček. Současný přívoz je mnohem komfortnější zejména pro cyklisty a díky rozměrům, nájezdům a sklápěcímu čelu na něm budeme moci převážet také třeba sekačku na druhý břeh, na sekání v chatové osadě, která je v katastru obce,” konstatoval místostarosta Osečka Armin Delong. Provozně je přívoz také zajištěn částečně z veřejných zdrojů. “Se Středočeským krajem máme domluvu na roční dotaci ve výši 180 tisíc korun na údržbu a provoz lodi, výplata převozníka je závislá na počtu převezených. Za jedno přeplavení vybírá deset korun,” dodal Delong.
Místo přívozu je v Osečku veskrze krásné, až romantické. Nechybí dřevěný maják, vodník, písčitá pláž. Jen jednu vadu místo má, zavřenou provozovnu občerstvení. Místostarosta Osečka Armin Delong ale říká: “Někomu se to asi nelíbilo. Na udání musel provozovatel původní stánek zavřít, protože bylo stavebním úřadem vydáno rozhodnutí, že stavba stojí v záplavovém území. Ale máme dohodu s provozovatelem mobilního občerstvení, který by zde na sezonu měl svůj pojízdný stánek umístit.”
Převozní loď je dvoumotorový katamarán, tvořený dvěma plováky z polypropylenu, spojenými nasazenou ocelovou plošinou a samostatnou kormidelnou. Je uzpůsoben k nástupu osob a nakládce z boku, při zakotvené lodi k nástupnímu molu, nebo přes příď po spuštění plošiny. Pohon a ovládání katamaránu zajišťují dva závěsné benzinové motory. Katamarán umožňuje bezpečné a komfortní převezení osob, i handikapovaných, jízdních kol, kočárků a dalších menších dopravních prostředků. Jediná výtka k lodi by snad mohla zaznít směrem k elektricky ovládané příďové plošině. Možná by mohla být závislá spíše na manuálním provozu, nebyla by tak hlučná a nalodění a vylodění by bylo podstatně rychlejší.
Rádio Patriot rozhodně doporučuje přívoz v Osečku navštívit. Můžete si jej naplánovat jako cíl cesty, nebo jako kratochvíli při přesunu z jednoho břehu na druhý, při putování po stezkách podél Labe.
Josef Podolák
Dobrý den
Pepo, hezké, že jste připomněl Tomáše, dnešní přívoz je opravdu jeho zásluha. Budeme na něj vzpomínat, až půjdeme pěšky nebo pojedeme na kole po levém břehu do Osečka a převezeme se do hospody naproti a vrátíme se do Poděbrad. Skvostná procházka lužními lesy!
Když vidím ten osiřelej osečeckej břeh, kam jsme tak rádi jezdívali s dětma na loďky, tak si to říká spíš o bojkot. Genius loci je prostě fuč.