Na Žehuňském rybníku přistával o prázdninách hydroplán. Psal se rok 1949 a českoslovenští inženýři testovali letadlo pro Finsko
ŽEHUŇ – Dnes je možné v letectví ledasco, ale před třiasedmdesáti lety byl hydroplán na Žehuňském rybníku u Chlumce nad Cidlinou zjevením. Letadlo Sokol M1-E testovali v srpnu 1949 tvůrci letadla z Chocně s namontovanými plováky.
Tento plnohodnotný hydroplán měl sloužit ve Finsku a zkušební pilot Alfons Koblížek testoval letoun úspěšně. Šlo například o nastavení plováků či délku vzletu a přistání. Ukázalo se, že stroj s plováky má dobré letové vlastnosti a nepotřebuje dlouhou plochu hladiny. Proto byly zkoušky přeneseny na rybník v Zálší poblíž Chocně a Velké Dářko u Hlinska.
Ve Finsku pak Sokol létal s imatrikulací OO-CHC. Byl v této podobě vyroben jako jediný exemplář. Únorem 1948 změněný režim další výrobu zastavil. Přitom československý předválečný letecký průmysl patřil ke světové špičce.
Letadlo Sokol mělo vynikající pověst a zaznamenalo řadu významných úspěchů v mezinárodních závodech a soutěžích. Sokol létal po celé Evropě, v pouštích Afriky, v pampách Jižní Ameriky i nad buší v Austrálii. Letoun absolvoval let napříč Afrikou do Kapského Města a zpět. Není bez zajímavosti, že v Kunovicích později projektovali slavné letadlo L-200 Morava také jako hydroplán. To však existovalo pouze na papíře. Nicméně létalo ve verzi s lyžemi pro zasněžená letiště.
K události v Žehuni přidáváme ještě dva dobové články…
Jiří Červín
fotografie sa nekradnú, to vás neučili ?
Dobrý den. Fotografie byly použity z volně přístupné databáze a navíc podle autorského zákona fotografie starší 70 let už nepodléhají vazbě na osobní / duševní vlastnictví. Určitě bychom vědomě nic nikde nekradli. Na to si dáváme opravdu pozor. Pokud chcete doplnit autory fotografií, nemáme s tím problém. Napiště mi prosím na podolak@radiopatriot.cz nebo v reakci sem. Děkujeme za připomínku. Podolák, Rádio Patriot.