Pamatujete “kolínské” velké dopravní letadlo Tupolev 134A? Podělte se s ostatními o fotky a vzpomínky…
KOLÍN – Vidět velké dopravní letadlo na letišti v Kolíně je neskutečné. Býval tu sice maskotem bitevní MiG-23, ale nevydržel a nachází se ve Zbraslavicích. Přesto tady dopravák býval, a nebyl ledasjaký. Tupolev Tu-134 byl symbol pokročilé socialistické éry. Kdo tehdy neletěl Tupolevem TU-134? To bylo přece standardní letadlo té doby…
Na přání Brežněva přepracované “malé túčko” 124 se stalo tímto úspěchem socialistického světa. Leonid chtěl tiché letadlo jako SUD Caravelle, tak se přesunuly motory z křídel z typů 104 a 124 na záď. Šlo o jedno z nejpoužívanějších letadel v zemích bývalé Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP) a dočkalo se dlouhodobé služby v přibližně 42 zemích, přičemž některé evropské letecké společnosti plánovaly až 12 vzletů a přistání na letadlo za den. Některé kusy létají dosud.
Letouny pro 70 cestujících jsou nyní považovány za hlučné, těžké a žravé. Ovšem je jiná doba… Stroje byly neuvěřitelně spolehlivé. U ČSA jich sloužilo čtrnáct ve variantě TU- 134A. Za téměř tři desítky let provozu nebyly účastníky žádné fatální nehody. To nelze říci o žádném typu používaném u ČSA. Nejzávažnějším incidentem byla událost z počátku roku 1977, kdy stroj Tu-134A registrace OK-CFH při přistání v Praze na lince z Leningradu bezprostředně před dosednutím škrtnul křídlem o svislou ocasní plochu Iljušinu Il-18, který v důsledku několika personálních selhání stál na dráze připravený ke vzletu. Nikdo tehdy nezahynul.
Stroj OK-DFI, který se objevil v Kolíně, nepřiletěl, ale byl dovezen jako vyřazený. Typ byl sice koncipován pro nezpevněné plochy, ale délka dráhy by mu asi v Kolíně nestačila. Při rozměrech 37 metrů na délku a 29 metrů rozpětí křídel dokázal letoun vyvinout rychlost až 950 km/h, přičemž doletěl do vzdálenosti tří tisíc kilometrů na jednu nádrž v maximální výšce 12 kilometrů. Tento Tupolev dlel od února 1994 v prostorách letiště Aeroklubu Kolín. Po silném poškození větrnou smrští byl pak rovněž sešrotován. Bohužel foto z té doby se nepodařilo sehnat. Jak uvedl jeden pamětník Roman Soukup: „Pamatuji, ale bylo krátce po revoluci a nikdo už nechtěl nic z Ruska ani fotit. Každý čekal ten blahobyt jako na Západě.“ Nicméně torzo letadla se ještě nachází v muzeu ve Zruči u Plzně. Slouží zřejmě jako kurizóní sklad…
Jiří Červín
Podařilo mi další podrobnosti se mi podařilo z Leteckého muze Zruč u Plzně: “Letadlo Tu 134 DFI bylo Ruzyni odprodano na humanitu za nějakou asi symbolickou cenu,letadlo bylo rozebrano na Ruzyni a než se odvezlo tak vichřice trup s hodila že zvedaku a poškodila levý bok trupu.Letadlo se i tak prevezlo ke Kolinu kde nesmontovane leželo nekolik let a poté bylo sasrotovano. Přední část trupu koupil p. Kalvoda z Roudnice a asi v roce 1998 otec koupil a ležel u nás v depozitu až do 2021,potom jsme sehnali kus trupu z jiné české 134 a spojili jsme.Imatrikulaci trupu zatím neznám ale určitě to není DFI.”
S pozdravem Miloš Tarantík