V Poděbradech má v místě původního brodu vzniknout lávka pro pěší a cyklisty. Propojí sportovní centrum Ostende se čtvrtí Polabec
PODĚBRADY – Vedení Poděbrad se vážně zabývá myšlenkou postavit lávku pro pěší a cyklisty přes Labe v místě původního brodu. Přemostění by propojilo ulici Na Vinici se čtvrtí Polabec. Jednání je zatím na začátku a bavit se o ceně za lávku a způsobu financování je velice předčasné.
S nápadem přišel radní Dušan Zezulka. „Podle návrhu kolegy Zezulky, na kterém panuje shoda, by mělo být součástí projektu parkoviště na straně Polabce. Byla by to vítaná další parkovací plocha pro návštěvníky Poděbrad, ze které by se jednoduchým způsobem dostali do centra města. Parkoviště by sloužilo i pro návštěvníky sportovních akcí na Ostende a případně festivalu Soundtrack. A lávka by byla bezpečnější pro pěší a cyklisty, než využívat hlavní silniční most,” říká místostarosta Roman Schulz.
Místo pro novou lávku není vybrané náhodně. Při stavbě hlavního poděbradského železobetonového silničního mostu v letech 1951-1954 byl právě zde umístěn provizorní most pro veškerou dopravu. Historicky právě v těchto místech byl brod na důležité obchodní Kladské (Polské) stezce, podle kterého zřejmě nesou Poděbrady své jméno. Brod vydržel až do regulace řeky a výstavby zdymadla a hydroelektrárny, dokončených v roce 1923.
V Poděbradech se myšlenka na vybudování mostu, jako prodloužení ulice Na Vinici, diskutuje od Sametové revoluce. Zatím ale žádné vedení města nepodniklo k realizaci jediný krok. A podle místostarosty Miroslava Holase jich bude hodně a nebudou jednoduché. „Nejprve se musí udělat vyhledávácí studie, abychom mohli začít jednat s dotčenými majiteli pozemků, zejména s Povodím Labe, které musí s myšlenkou souhlasit. Pak teprve můžeme dělat další kroky, jako zanesení do územního plánu města a další,” vysvětluje místostarosta Holas. Teprve ve chvíli, kdy bude jasné, že je stavba nové lávky reálná, může město spustit architektonickou soutěž na podobu budoucího přemostění a následně projektovou dokumentaci a samozřejmě začít shánět peníze. A ty nebudou malé. Připomeňme, že 228 metrů dlouhá a 4 metry široká lávka přes Labe v sousedním Nymburce vyšla na 129 milionů korun. Městu se ale podařilo vyjednat výraznou finanční podporu od Státního fondu dopravní infrastruktury.
Zásadním problémem při realizaci nové lávky bude ale nutnost dodržet minimální podplavnou výšku 5,25 metrů od hladiny Labe. Kvůli tomu padl starý železobetonový silniční most z roku 1954 a v roce 2008 jej nahradil nový ocelový, který je dokonce 7 metrů nad hladinou. Právě v místě zamýšleného vybudování nové cyklopěší lávky je okolní terén jen mírně nad hladinou. Konstrukce lávky tak bude muset být značně vysoká, nebo nějakým mechanismem otevírací. Pokud by se toho vedení Poděbrad nebálo a vrhlo se na vybudování zdvihací, otočné, zasouvací, nebo jinak mechanicky přizpůsobivé lávky, znamenalo by to další unikát pro lázeňské město.
Josef Podolák
A co místo lávky zajistit přívoz ????