Železniční zkušební centrum Velim otevře na dva dny v září brány veřejnosti – slaví 60 let existence. Místo je potřeba si rezervovat dopředu
CERHENICE – Výzkumný Ústav Železniční letos připomíná 60 let ode dne, kdy byl do provozu uveden velký zkušební okruh v Cerhenicích. Od té doby rozšířili infrastrukturu a železnice prodělala vývoj od páry k elektřině a postupně otevírá novou éru digitalizace. K jubileu existence otevře Výzkumný Ústav Železniční ve dnech 1. a 2. září 2023 brány zkušebního centra VUZ veřejnosti.
Kromě komentovaných prohlídek areálu a prezentací na téma testování železničních vozidel a jejich komponent bude pro všechny návštěvníky zajištěna komentovaná projížďka po Velkém zkušebním okruhu v rámci ZC VUZ Velim. Vzhledem k omezené kapacitě bude vstup možný pouze proti povinné rezervaci formou zakoupení jízdenky v konkrétním časovém intervalu. Rezervace časového okna a prodej jízdenek bude zahájen 20. července. S ohledem na bezpečnost v rámci ZC VUZ Velim bude návštěva omezena minimální věkem, a to dovršením 10 let ke dni 2. 9. 2023. Bližší informace k prodeji vstupenek a další organizační pokyny budou ve stejný den k dispozici na webu VUZ www.cdvuz.cz.
Zkušební trať VZO byla uvedena do provozu 5. června 1963. Druhá etapa výstavby zahrnovala elektrizaci VZO. Vzniklo trolejové vedení speciální konstrukce, které umožňuje napájení buď střídavou, nebo stejnosměrnou proudovou soustavou. Šlo o reakci na v té době už známou skutečnost, že v zemi budou vedle sebe existovat dvě různé napájecí trakční proudové soustavy – stejnosměrná 3 kV a střídavá 25 kV/50 Hz. Druhá etapa skončila 18. října 1965 a 14. prosince téhož roku začal zkušební provoz na elektrizované trati VZO. Zprvu však šlo jen o provoz na střídavé napájecí soustavě 25 kV/50 Hz. Na stejnosměrné napětí si okruh musel počkat až do roku 1971, kdy byla v rámci třetí etapy uvedena do provozu i stejnosměrná část napájecí stanice společně s malým zkušebním okruhem. V roce 1998 byl zprovozněn střídavý napájecí systém 15kV / 16 2/3 Hz.
Po roce 2000 se začala připravovat modernizace okruhu. Infrastruktura byla opotřebená a technické parametry přestaly odpovídat požadavkům zákazníků. O pět let později se rozběhl projekt Modernizace zkušebního centra, jenž celý areál dostal na konkurenceschopnou úroveň. To ještě umocnil vznik společnosti Výzkumný Ústav Železniční oddělením od tehdejší už akciovky ČD k 1. 7. 2005. Dnes VZO umožňuje jízdy rychlostí až 210 km/h při hmotnosti na nápravu 22,5 t, výjimečně až 230 km/h.
Jiří Červín
Poslední komentáře