Nymburk postaví cyklověž u nádraží bez ohledu na Správu železnic. K rekonstrukci celého nádraží totiž dojde až v roce 2030
NYMBURK – Vedení Nymburka se rozhodlo nečekat na zahájení rekonstrukce hlavního vlakového nádraží Správou železnic a postaví cyklověž na svém pozemku vedle podchodu. Měla by být hotová v přístím roce. Přestavbu nádraží a přilehlých prostor má přitom národní správce kolejí a nádražních budov v plánu až v letech 2027 – 2030.
O vertikální automatizované cyklověži se v Nymburce mluví zhruba od roku 2012. Nejprve město nemělo vhodný pozemek, po získání do svého vlastnictví plochy vlevo od podchodu, kde je nyní provizorní parkoviště, vedení města stále čekalo na zahájení slibované rekonstrukce celého nádraží Správou železnic. Termín se několikrát posouval a stále není jisté, že slibované rozmezí let 2027 – 2030 bude dodrženo. Mezitím vyrostly cyklověže v Poděbradech, Kolíně, v Lysé nad Labem dokonce dvě, v Milovicích a na dalších místech nejen v Polabí. Přestože tedy Nymburk měl zájem o vybudování této moderní varianty úschovy kol krátce po její prvotní instalaci v Hradci Králové, nakonec bude v regionu poslední, komu se ji podaří postavit.
Rozhodný krok učinila Rada města a doslova trpělivost došla starostovi Tomáši Machovi. „Stále jen vidíme posouvání a odkládání termínů rekonstrukce nádraží. Správa železnic už po několikáté slibuje vyhlášení termínu soutěže o architektonický návrh. Poslední termín byl červen. Je polovina září a pořád se nic neděje, proto jsme se rozhodli, že cyklověž postavíme bez ohledu na termíny a sliby Správy železnic,” říká starosta Nymburka Tomáš Mach. Podle něj bude koncem září vyhlášen dotační titul, který chce město využít a není tedy na co čekat. Pokud by se Nymburk s žádostí o dotaci do letošního kola nepřihlásil, nemá žádnou záruku, že by cyklověž v budoucnu nemusel stavět plně za svoje peníze, protože dotace na tyto projekty už nebudou. O této variantě se totiž otevřeně hovoří v souvislosti s úsporami a snižováním schodku státního rozpočtu.
„Máme šanci získat dotaci na stavbu samotného zařízení i na demolici objektů, místo kterých by mělo stát. Přislíbenou máme subvenci ve výši 85% nákladů. Koncem září by měl být vyhlášen konkrétní dotační titul a z mého pohledu už není na co čekat. Místo už je geodetem zaměřené, projektant právě pracuje na dokumentaci,” vysvětluje starosta Mach.
„Za úschovu jednoho kola zájemce zaplatí 5 korun na 24 hodin. Podle našich zkušeností z jiných měst dosahuje měsíčně výběr až 30 tisíc korun. Provoz cyklověže přitom město vyjde na dva až tři tisíce za měsíc. Po uplynutí pěti let, podle pravidel dotací, může město navíc věž využívat jako reklamní plochu a tam už jsou pak příjmy daleko vyšší.” Rudolf Bernart
Poslední BikeTower, jak se cyklověž oficiálně nazývá, byl v regionu otevřen loni v Milovicích a celkově stál 17 milionů korun, z čehož dotace pokryla 15 milionů. BikeTower je český vynález a patent Rudolfa Bernarta. Aktuálně tým vývojářů pracuje na třetí generaci cyklověží, které by měly mít střechu osazenou fotovoltaickými panely. Ty by měly být schopné plně pokrýt spotřebu elektrické energie systémy věže. Právě tuto variantu by měl získat Nymburk. Podle starosty Macha chce vedení města pracovat i s vizuálním pojetím věže, aby to nebyl jen standardní prosklený válec. „Cyklověž bude vidět od křižovatky u Slávie a bude dominantou této části Palackého třídy, která by během následujících čtyř let měla projít kompletní rekonstrukcí,” doplňuje starosta Nymburka Tomáš Mach.
Josef Podolák
Poslední komentáře